Hoe kan ik mijn mentale weerbaarheid verbeteren in 9 stappen?

Coaching, Stress Management

Een gezonde geest in een gezond lichaam geeft meer levensenergie. Een feit dat juist is. Maar hoe bereik je het? Dit artikel vertelt jou hoe je jouw mentale veerkracht kan versterken, lijd je aan uitgeputte bijnieren dan kunnen deze stappen je helpen.

STAP 1: Doelen stellen

Je mentale weerbaarheid opkrikken doe je met een doel voor ogen. Doe nooit iets zonder doel.Stel daarom doelen voor jezelf op die je in het leven, op een jaar of dag wil bereiken. Het geeft je focus en een richtingsgevoel. Je weet waar je naartoe wil én hoe.

Het realiseren van de vooropgestelde doelen geeft een trots gevoel. Je hebt het toch maar weer gedaan! Het geeft energie en je voelt jezelf waardevol. Terecht! Je bent ook waardevol. Het behalen van doelen, het realiseren van dromen, geeft zin aan het leven. Die zin is vergelijkbaar met een goesting. Het gaat om een goesting om voor de dingen te gaan.

STAP 2: Stel je de dingen voor

Het kan altijd dat er iets negatiefs op je pad komt. Wat dat ook is,  stel je de situatie als 3D beelden voor. Analyseer wat er kan gebeuren en hoe je hierop zal reageren. Denk in mogelijkheden en oplossingen.

STAP 3: Zet fouten om in lessen

Besef ondertussen dat fouten maken, kan. Gaat de gevreesde situatie fout, is dat nog niet het einde van de wereld. Het is het begin van nieuwe kennis. Je leert uit missingen en weet in de toekomst de zaken anders aan te pakken. Wordt dus nooit boos om wat je fout doet. Bewonder jezelf om wat je goed doet. Dat is niet arrogant.

STAP 4: Waardeer je capaciteiten

Het is stil staan bij wat je doet. Je hebt oog voor je kunnen en neemt de tijd erbij stil te staan. Durf stil te staan. Durf te overlopen wat je allemaal op een dag doet en in waar je in slaagt. Het is meer dan je denkt. Het zal je doen beseffen dat je energie verder reikt dan je denkt.

STAP 5: Geniet van het kleine

Laad die energie op door te genieten van kleine euforie momentjes. Misschien hielp je vandaag wel iemand verder, behaalde je een deadline of bood je weerstand aan taart. Je bent goed bezig!

Geniet van het goede gevoel dat dit jou geeft. Geniet vooral van de kleine dingen en vergroot deze uit. Leef in het hier en nu. Er kan zoveel misgaan. Waarom nu alvast niet genieten? Waarom nu niet optimistisch zijn? Een lach, hoe klein ook, kleurt de dag. Het kleurt jouw dag en de dag van een ander. Die lach maakt de wereld net dat tikkeltje mooier.

STAP 6: Deel je leven met anderen

We leven in een wereld waar de mensen stokstaartjes zijn. Het is te zeggen, mensen zijn even groepsgericht. Steek je nek even uit om te checken wat er rondom je gebeurt. Dat is niet gluren bij de buren. Het is menselijk. Ga regelmatig uit te deur. Spreek af met vrienden. Zij begrijpen je, voelen je aan en leven met je mee. Ze maken moeilijke momenten een pak draaglijker.

STAP 7: Stop met dubben

Pieker niet oneindig over deze momenten. Geef toe, dat is vermoeiend. Je gedachten in rondjes laten draaien vraagt veel van je mentale energie. Het vreet aan je gemoedsrust en vooral je rust. Niet doen. Wat je wel regelmatig mag/moet doen: zorgen voor ont(spa)nning. Ga eens naar een spa, maak een wandeling of leef je even uit op de crossfit. Tijdens deze momenten geef je zuurstof aan je hersenen. Voor iedereen zal een geslaagde work-out anders zijn.

STAP 8:  Verwen jezelf

Sporten is één, gezond leven twee. Besteed voldoende aandacht aan jezelf en je eetpatroon. Weet dat spiegels gemaakt zijn met een doel. Ze zijn er om ieders schoonheid te tonen. Je leest het goed, van iedereen, dus niet alleen van Sneeuwwitje. Verwen jezelf, het doet je nog meer stralen.

STAP 9: Geef emoties een plaats

Reageer ook bewust op je eigen emoties en herken ze vooral. Gedraag je zelf zoals de persoon die je wil worden. Wil worden betekent: je bent het nog niet. Maar wie is er nu perfect? Iedereen kent wel dat pad met omleidingen en valkuilen dat de levensweg noemt. Leven, dat is met vallen en opstaan.

Wie er in slaagt om net iets meer op te staan dan te vallen, is een volhardend persoon! Die persoon, dat ben jij!

Louis

Louis (administrator)

Oprichter en coach bijnierklachten.nl. Everingsdeskundige en nu full time levensgenieter

Geef een reactie

@All Right Reserved. Bijnierklachten.nl