Inzicht in bijnieruitputting en stress

Bijnieruitputting, Stress Management

Inzicht in stress geeft hoop op een beter leven


Met een maatschappij die steeds jachtiger wordt, neemt de omvang in stress toe. Veel mannen en vrouwen lopen met psychische en lichamelijke klachten rond. Vaak vinden ze het lastig een blijvende oplossing te vinden. Mensen met stress ervaren een ongezonde druk.

Ze hebben te veel spanning en zijn soms niet eens meer in staat om te werken. Natuurlijk is stress niet altijd ongezond. In de basis is het zelfs een heel natuurlijke en gezonde reactie van het lichaam. Door gezonde stress kun je beter presteren, ben je alerter en neemt je concentratievermogen toe. Indien er bedreigende situaties ontstaan maakt de spanning tevens je lichaam klaar voor actie. Wat is er dan eigenlijk zo erg aan stress zul je misschien gaan denken.

Het probleem schuilt in het evenwicht. Wanneer je draaglast groter wordt dan je draagkracht, ontstaat er een verstoring en ga je klachten ervaren. Nou kan de een meer hebben dan de ander, maar wie niet ingrijpt zal steeds dieper en dieper in het stress-moeras zakken. Bij stress hebben we te maken met de bijnier. Dit is een kleine klier op de nier die ontzettend veel hormonen produceert. De meest bekende hormonen zijn adrenaline en cortisol. De bijnier produceert onder andere deze hormonen om stress aan te kunnen maken. Als deze aanmaak voldoende is, zal alles goed blijven gaan. Maar een groot probleem ontstaat wanneer je chronische stress hebt.

De bijnier moet daardoor zoveel hormonen aanmaken waardoor het niet meer optimaal kan werken. Wat volgt is een uitgeputte bijnier. Een term die steeds meer bekendheid gaat krijgen en wellicht ook voor jou de sleutel tot succes kan zijn. Want wie weet hoe een uitputting ontstaat en bereid is om aan een herstel te werken, kan een fijn en ontspannen leven tegemoet zien. In dit artikel lees je álles over bijnieruitputting. Handig als stress weer eens om de hoek komt kijken. Want ook in een ontspannen leven kunnen er soms situaties ontstaan die je even uit balans halen.

Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
€25,66
Op voorraad. Voor 18:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzenden.
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Welke symptomen zijn er?

Omdat het nog een vrij onbekende aandoening is met een verzameling van verschijnselen en symptomen. Samen staan deze bekend als een syndroom en soms is dit de oorzaak van een burn-out. Misschien ervaar je al langere tijd een vermoeidheid die maar niet overgaat. Zelfs niet na een goede nachtrust. In combinatie met intense en langdurige stress kan dat een teken van uitgeputte bijnieren zijn. Dit kan echter ook optreden na acute of chronische infecties.

Vervelend is dat het geen gemakkelijk vast te stellen probleem is, zoals bijvoorbeeld een oorontsteking of een botbreuk. Mensen met deze aandoening zien er meestal gewoon gezond uit en hebben geen duidelijk teken van een lichamelijke ziekte. Als je dit herkent weet je hoe ontzettend frustrerend dat is. Je loopt immers constant rond met een vervelend gevoel of hevige vermoeidheid, maar niemand heeft goed door wat er nu echt aan de hand is. Onbegrip en weinig aandacht voor jouw situatie kan een eenzaam gevoel geven.

Misschien word je daar onzeker van en twijfel je of je vermoeidheid wel echt is. Goed om te weten is dat er meerdere symptomen zijn die duidelijkheid kunnen geven. Wellicht herken je er één of meer uit deze lijst die op jou van toepassing zijn:

    1. Auto-immuunziekten
    2. Depressie
    3. Disbalans in hormonen
    4. Duizeligheid
    5. Grote behoefte aan eten met veel zout, suiker of vet
    6. Huidproblemen
    7. Laag libido
    8. Meer overgangsklachten bij vrouwen
    9. Minder goed met stress kunnen omgaan
    10. Onderdrukt immuunsysteem
    11. Slecht wakker worden in de ochtend, ook na volledige nachtrust
    12. Slechter geheugen
    13. Spier- en botverlies en spierzwakte
    14. Verhoogde kans op allergieën
    15. Vooral in ochtend en middag vermoeid en zwak gevoel

Bovenstaande symptomen zijn een goede indicatie dat er iets mis is. Vaak komen ze voor in combinatie met vermoeidheid. Als jij één of meerdere van deze symptomen bij jezelf herkent, is het veel gemakkelijker om mensen in jouw omgeving te informeren. Steun en begrip zijn immers hard nodig om aan je herstel te kunnen werken.

Sleepzz Melatonine 5 Mg - Slaapproduct
Sleepzz Melatonine 5 Mg - Slaapproduct
Score 5.0 van 5 sterren.
€12,68
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Hoe weet ik of ik bijnieruitputting heb?

Infographic_bijnieruitputting_Symptomen

Als je al jarenlang tobt met vermoeidheid en tal van andere klachten voel je misschien de behoefte om het een en ander eens goed in kaart te brengen. Bevestiging van je vermoedens kan ook voor een zekere opluchting zorgen. Niets zo vervelend als leven in onzekerheid. Eerder heb je gelezen welke typische klassieke symptomen passen. Maar wist je dat er ook nog heel veel afgeleide symptomen en associaties zijn?

Actief B12 Power Pakket (2 maanden)
Actief B12 Power Pakket (2 maanden)
€59,99
Uiterlijk 14 november in huis
Gratis verzenden.
Klik om dit product bij bol.com te kopen
AcneMigraine
AngstMisselijkheid
AngststoornisNachtzweten
AstmaOnrustige huid
BenauwdheidOorsuizen
BuikpijnOpvliegers
CandidaPaniekaanvallen
Chronische vermoeidheidPijn in de zij
DarmklachtenPMS
DorstPsoriasis
Droge mondRestless legs
Droge ogenReumatische klachten
FibromyalgieSlapeloosheid
GewrichtsklachtenSlecht slapen
HaaruitvalSlecht zien
HartkloppingenSnelle hartslag
HoofdpijnSpierkrampen
HyperventilatieSpierpijn
JeukStress
KoortsTintelingen
KortademigheidTrillen
Koude handenVaak plassen
Koude voetenVeel slapen
Lage rugpijnVerhoogd cholesterol
LeverproblemenVermoeidheid
LibidoproblemenVerschijnselen
MaagzuurWazig zien
MenstruatieproblemenZweten

Nu je voor jezelf hebt kunnen checken of en welke symptomen op jou van toepassing zijn, kun je besluiten een speekseltest te doen. Met deze test kan een arts vaststellen of je bijnieruitputting hebt. Zoek wel goed uit waar je die test laat doen. Niet iedere arts is namelijk bekend met de speekseltest. Zoals je weet is cortisol het stresshormoon. Bij een gezond persoon piekt de cortisolspiegel flink in de ochtend en neemt het in de avond af. Als je bijnieren zijn uitgeput zal de cortisolwaarde in de ochtend niet hoog genoeg zijn en in de avond juist niet laag genoeg.

Met behulp van een speekseltest kun je dit zichtbaar maken door gedurende de dag diverse speekselmonsters te nemen. Om cortisolwaardes te meten is dit een ideale test. Bij bloedprikken hebben namelijk veel mensen toch (on)bewust last van stress en dat verstoort alleen maar de waardes. Lijkt je dit teveel gedoe? Dan is er nog de zaklamptest. Deze test kun je bij jezelf uitvoeren en gaat vrij gemakkelijk. Als er licht op je oog valt, trekken de pupillen in een normale situatie helemaal samen, met de zaklamptest kun je dit dus heel eenvoudig bij jezelf controleren.

Blijkt na al deze stappen dat jij inderdaad uitgeputte bijnieren hebt, dan is het tijd voor actie!

Met juiste aanpak grote kans op herstel

Misschien is de eerste vraag die in je opkomt: ‘Kan ik er weer vanaf komen? En hoe?’ Logisch, je bent al een hele tijd niet fit en moet misschien steeds meer inleveren. Zowel privé als op je werk. Natuurlijk wil je dan weten hoe je deze vervelende aandoening kunt genezen. Het goede nieuws is dat je heel veel zelf kunt doen om de je leven weer de baas te worden. Helaas is het wel zo dat dit veel tijd en doorzettingsvermogen kost. Wat sowieso heel belangrijk is, is dat je het beter kunt voorkomen dan verhelpen.

Als de bijnieruitputting al een tijdje gaande is, kunnen er namelijk heftige ontstekingen en auto-immuunziekten ontstaan of verergeren. Je ziet vaak dat mensen opeens vreemde ontstekingsklachten krijgen. Heb jij last van gordelroos, psoriasis, darmklachten, zenuwpijn of problemen met je schildklier? Uitgeputte bijnieren zorgen voor een overactief immuunsysteem en daardoor kunnen ziektes zich gaan openbaren.

Het is gewoon bizar hoe ontzettend veel macht die kleine bijnieren over ons hebben. Als ze goed werken, dan ben je lekker in balans. Maar bij langdurige stress kunnen ze dus bezwijken onder de druk. De volgende factoren kunnen je helpen om je bijnieren weer in balans te krijgen:

  • Stress verminderen
  • Voeding verbeteren
  • Supplementen gebruiken
  • Sporten

Met een juiste aanpak gaan jouw bijnieren weer met jou in harmonie werken. Het gevolg is dat je meer energie en vitaliteit gaat ervaren. Schrik niet als dit allemaal niet in één keer goed lukt. Het hoeft ook niet perfect. Juist als je dat wilt, zul je alleen maar meer druk ervaren. Die stress kun je zeker niet gebruiken tijdens je herstelproces. Ontspan gewoon lekker en doe je best. Als jij circa 90% van de tijd gezond eet, sport en een gezonde levensstijl volgt, komt het met jouw bijnieren helemaal goed.

Curcumine met Vitamine D3 - 60 Capsules 500mg
Curcumine met Vitamine D3 - 60 Capsules 500mg
€20,95
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Gratis verzenden.
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Weg met die stress
Vermoed je (of heb je) een bijnieruitputting? Ga dan echt aan de slag met stress om erger te voorkomen. Belangrijk is om eerst goed uit te zoeken waar jouw stress vandaan komt. Is dat in je privéleven of is het op je werk? Soms lukt het niet om er alleen uit te komen. Schakel dan een coach in en laat je helpen om je stress te verminderen. Op die manier krijgen de bijnieren een kans om te herstellen. Wat ook heel goed helpt tegen stress is bewegen, en dan in het bijzonder wandelen. Doordat je lekker in de buitenlucht bent, raakt je hoofd leeg.

Bijnieruitputting_Weer_Zin_In_Je_Leven

Bovendien worden er gelukmakende stofjes aangemaakt in je hersenen waardoor je je na een flinke wandeling direct ontspannen voelt. Heb je even geen zin om naar buiten te gaan of is het je te koud of te nat? Zet thuis lekker de kachel aan, zoek een rustig plekje en ga leren mediteren. Mediteren kan echt als medicatie werken. Als je veel stress voelt, zul je merken dat jouw ademhaling heel hoog zit. Vaak adem je ook nog eens heel oppervlakkig.

Met mediteren leer je om rustig en diep adem te halen via je buik. In het begin kan dit nog heel lastig zijn. Maar hoe vaker je oefent, hoe beter dit zal gaan.

Je zult merken dat je het ook steeds langer vol kunt houden. Als jij mediteert zullen je hartslag en je bloeddruk omlaag gaan. Daarnaast neemt de aanmaak van stresshormonen af en zal je geest helderder worden. Een ideale methode tegen stress dus.


Goede voeding zeer belangrijk

Mensen die moe zijn, hebben eerder behoefte aan eten. Misschien heb je dat zelf ook wel ontdekt. Je staat op, neemt je ontbijt en voor koffietijd heb je al heel wat koekjes en snoepjes naar binnen gewerkt. En dat alleen maar omdat je eens lekker het huis door wilt werken, maar eigenlijk de energie er niet voor hebt. Het lijkt een makkelijke oplossing, maar onthoud dat je van gemakkelijke en lekkere hapjes maar een korte energieboost krijgt. Je hebt even een snelle piek in je bloedsuikerspiegel, maar als die wordt gevolgd door een piek in de insulineniveaus heb je snel weer een crash. En dan begint het feest weer opnieuw. Zo kom je dus in een vicieuze cirkel terecht die niets oplost.

Verstandiger is het om eens goed je voedingspatroon onder de loep te nemen, zodat je bloedsuikerspiegel jou niet meer uitlokt tot die zogenaamde vreetbuien. Probeer altijd vers, natuurlijk (bij voorkeur biologisch) voedsel te eten wat past bij het seizoen. Vermijd conserveringsmiddelen, toegevoegde hormonen en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Een heel goed dieet om te volgen is het hormoonbalansdieet. De recepten zijn allemaal hypoallergeen, bevatten geen chemische e-nummers, bestrijdingsmiddelen, gluten, melkproducten en suiker. Als je je hier voor 90% aan kunt houden, ben je al een heel eind op de goede weg. Zorg dat je geen schuldgevoelens ervaart als je een keer iets ‘verkeerds’ eet.

Door schuldgevoel kun je weer eerder in een eetbui terecht komen, bovendien zijn deze gevoelens niet bevorderlijk voor de genezing. Vind je het moeilijk om je eetpatroon helemaal om te gooien? Overleg eens met je huisarts of het mogelijk is een diëtiste te bezoeken. Samen met deze voedingsdeskundige kun je een plan van aanpak opstellen. Vaak zijn één of twee consulten al genoeg om je op weg te helpen.

Supplementen voor uitgeputte bijnieren
Wat veel mensen niet weten is dat naast allerlei vormen van ontspanning en het aanpassen van je voedingspatroon, supplementen ook kunnen bijdragen aan een herstel van de bijnieren. Vooral bij zware bijnieruitputting adviseren sommige (natuur-)artsen medicatie en suppletie. Een overzicht van een aantal supplementen die de bijnier kunnen helpen met herstellen:

  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Magnesium
  • Vitamine B5
  • Rhodiola

Voor meer informatie kan je de shop bezoeken door hier te klikken.

Vitamine C is verantwoordelijk voor je lichamelijke weerstand, terwijl vitamine D zorgt voor sterke botten. Als je de lijst met symptomen en klachten goed bekeken hebt, kun je je voorstellen dat deze vitamines een belangrijke rol kunnen spelen bij je herstel. Soms lukt het gewoonweg niet om voldoende uit je voeding te halen, een supplement kan dan een mooie aanvulling zijn. Vitamine B is onderdeel van het vitamine B-complex en draagt bij aan de voorziening van energie.

Energie is waar je naar snakt, deze vitamine behoeft dan ook geen verdere uitleg. Magnesium kun je het beste als olie op je huid smeren, dit zorgt voor een betere opname. Het helpt tegen vermoeidheid en zenuwpijnen. Als laatste wordt rhodiola geadviseerd. Dit is een kruid met heel veel antioxidanten. Het werkt tegen stress en depressie. Indien je supplementen wilt gaan gebruiken, is het zeer verstandig om dit in overleg met een deskundige te doen. Op deze manier ben je ook verzekerd van goede en natuurlijke supplementen zonder allerlei synthetische hulpmiddelen.

Sporten op de juiste manier

Zoals eerder genoemd is bewegen een heel belangrijk onderdeel in het genezingsproces. Als je al een sport beoefent, heb je misschien wel gemerkt dat je soms niet vooruit te branden bent tijdens een training. Herstel je ook moeilijk en heb je het idee dat je eigenlijk eerder zwakker wordt dan sterker? Pas dan heel goed op. Jouw bijnieren hebben het zwaar en het is verstandig om direct je trainingsbelastbaarheid aan te passen. Het is sowieso een gegeven dat sporten voor mensen met bijnieruitputting heel frustrerend kan zijn.

Vaak heb je helemaal geen energie om te sporten. Als jij moe, zwak en depressief bent, blijf je misschien liever op de bank hangen. Maar probeer het toch! Het is één van de beste manieren om de de oorzaak aan te pakken. Let er echter op dat niet iedere sport geschikt is. Het beste kun je aan een combinatie van cardio en krachttraining doen. Een training kun je op twee verschillende manier doen: aerobisch of anaerobisch. Deze laatste vorm brengt vooral snelle explosieve bewegingen met zich mee, zoals hardlopen en krachttraining. Deze sporten zijn goed voor je hart, maar zetten wel wat druk op je bijnieren. Bij ernstige bijnieruitputting wordt dan ook aangeraden hiermee op te passen. Doe je het toch, houd dan heel goed in de gaten hoe je lichaam erop reageert.

Aerobische activiteiten gaan langzamer en kun je langer volhouden. Dit is bijvoorbeeld wandelen, rustig fietsen of yoga. Je cortisolwaardes zullen met deze sporten minder worden. Om het beste resultaat te behalen is het aan te raden anaerobisch af te wisselen met aerobisch. Kijk altijd hoe je je voelt na het sporten. Bij teveel last kun je eens kijken hoe het gaat als je een training korter doet of een extra rustdag neemt. Kies altijd een tijdstip van de dag waarop je je relatief goed voelt. Veel mensen hebben rond 18.00 uur een opleving. Een mooi moment om even te gaan bewegen

Welke arts kan mij helpen?
Bijnieruitputting wordt helaas nog niet door de moderne medische wetenschap erkend. Pas wanneer het levensbedreigend wordt en de bijnieren bijna niet meer werken volgt er een diagnose: de ziekte van Addison. Dit is een auto-immuunziekte waarbij de bijnieren veel te weinig hormonen aanmaken. Andersom bestaat ook: de bijnieren maken dan veel te veel hormonen aan. Dit komt door tumoren op de hypofyse of bijnierschors en staat bekend als de ziekte van Cushing.

Het is jammer dat artsen niet realiseren dat veel mensen rondlopen met niet goed werkende bijnieren. Niet een acuut probleem waarmee je naar de eerste hulp moet, maar wel een heel lastig probleem waar je levenskwaliteit drastisch van achteruit gaat. Natuurartsen hebben een heel andere visie. Zij erkennen de aandoening wel en leggen uit dat de bijnieren nog wel functioneren maar niet goed anticiperen op stressprikkels, ontstekingen, een lage bloedsuiker en het dagritme. Wil je graag hulp bij je (vermoedelijke) bijnieruitputting, bezoek dan eens een natuurarts. Op internet kun je er genoeg vinden bij jou in de buurt. Het is wel verstandig om te kijken of deze arts bij een beroepsvereniging is aangesloten en je voor vergoeding in aanmerking komt. Dit laatste check je heel eenvoudig bij jouw zorgverzekeraar.

Heb je een arts gevonden? Maak niet meteen een afspraak. Zoek naar reviews op internet zodat je zeker weet dat je op een betrouwbaar adres terecht komt. Wat ook fijn is, is praten met lotgenoten. Op Facebook zijn een aantal besloten groepen over bijnieruitputting. Je kunt hier lid van worden en advies vragen aan de overige leden. Vaak zijn daar mensen aanwezig die al heel veel kennis en inzicht hebben. Op rottige dagen kan het je zelfs ook wat steun geven. Gedeelde smart is immers halve smart.

Weer zin in het leven

Bijnieruitputting is een serieuze bedreiging van je gezondheid en juist daarom is het zo belangrijk dat je het herkent. Huisartsen doen dat heel vaak niet en diagnosticeren het probleem dan vaak ook als heel iets anders. Het zou kunnen dat jij al tal van onderzoeken hebt gehad in het ziekenhuis en van de ene poli naar de andere werd gestuurd. Ook bloedonderzoeken hebben misschien nooit echt iets uitgewezen. Begrijpelijk dat je hierdoor helemaal gefrustreerd bent geraakt.

Herstel komt maar niet in zicht, jouw bijnieren zijn immers uitgeput! De oorzaak van al je klachten ligt dus heel ergens anders. Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat je bepaalde symptomen bij jezelf herkent. Zij vertellen je iets: in principe zijn zij een spiegel van wat er binnen in jouw lichaam gaande is. Laat je niet afschrikken door de lange lijsten met symptomen, je hebt het echt grotendeels helemaal in eigen hand. Als jij dingen herkent, kunnen er al dingen gaan veranderen. Zet bewust stappen om een gezondere levensstijl te ontwikkelen.

Doe het rustig aan en je zult merken dat het je steeds beter af gaat. Na een moeilijke en zware periode wordt het hoog tijd dat jij je energie weer terug gaat krijgen, dat klachten verdwijnen en je weer zin in het leven krijgt. Weg met die bijnieruitputting. Dat verdien je!

Hormoonbalansdieet
Bron: https://www.ralphmoorman.nl/boeken/het-hormoonbalansdieet

Vitamine C / D / B5 / Magnesium / Rhodiola

Bron: Wikipedia

Facebook
Bron: https://www.facebook.com/BijnieruitputtingBurnout/

Bron: https://www.facebook.com/Bijnierklachten.nl

Bron: https://www.facebook.com/groups/819743311503681/

Louis

Louis (administrator)

Oprichter en coach bijnierklachten.nl. Everingsdeskundige en nu full time levensgenieter

Geef een reactie

@All Right Reserved. Bijnierklachten.nl