Slapen zonder stress

Stress Management

Stress op je werk, stress over de kinderen of stress in je relatie, het zijn allemaal van die momenten waar we wel eens last van hebben en waar we ook lang wakker van kunnen liggen. Dat wakker liggen geeft echter nog meer tijd om na te denken over alle problemen en dus levert dit je alleen nog maar meer stress op. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je wel goed slaapt?

Een chronisch slaapgebrek

Ieder mens heeft ongeveer 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig om goed uitgerust weer aan de slag te kunnen. Een tekort hier aan kan natuurlijk veroorzaakt worden door een te volle agenda, maar ook door slaapproblemen. Soms staan deze oorzaken zelfs met elkaar in verband. Je slaapt toch niet dus dan maar een vroege afspraak erbij plannen, je kent het wel. Maar een tekort aan slaap is niet alleen vervelend, het kan ook nog eens risico’s met zich mee brengen. Je kunt je minder goed concentreren tijdens je werk en in het verkeer. Een goede nachtrust is dus zeer belangrijk. Heb je echter problemen met slapen, bekijk onze volgende tips dan eens.

Geen zware hap

Veel mensen eten nog iets voor ze gaan slapen. Dit is niet al te gezond, maar als je het dan toch doet, neem dan geen zware hap. Neem ook zeker geen gefrituurd eten of een snack die scherp gekruid is. Je kunt hier letterlijk van wakker liggen omdat je lichaam het eten aan het verteren is.

Een slaapmutsje

Cafeïne en alcohol zijn niet echt slaapverwekkend. We weten allemaal dat koffie voor het slapen gaan niet echt rustgevend werkt, maar dit geld ook voor de cola en alle drankjes met alcohol. Maar ook dat kopje thee kun je beter laten staan, met uitzondering van de rooibos variant en de speciale nachtrust theesoorten. De laatste 4 tot 6 uur voor het slapen gaan kun je deze beter vermijden.

Eerst nog even plassen

Een volle blaas zorgt er voor dat je moeilijker in slaap komt, maar ook dat je snachts eerder wakker zult worden. Ga dus eerst even langs het toilet voor je jouw bed in duikt.

Lichaamsbeweging helpt

Lichaamsbeweging helpt tegen stress, angst en depressie. Maar heeft ook direct een positief effect op je slaap. Wanneer je savonds hebt gesport roept dit een diepere slaapfase op. Sporten vlak voor het slapen gaan is echter niet gewenst en kan averecht werken. Zorg dat er tussen het sporten en naar bed gaan minimaal 3 uur tussen zit.

Regelmaat is de sleutel

Regelmaat in je slaaptijden is zeer belangrijk. Je lichaam went er aan dat je elke avond om de zelfde tijd naar bed gaat en je zult merken dat je na een tijdje ook omstreeks de zelfde tijd wakker word. Een wekker is dan al bijna een overbodige luxe. Wanneer je ongeveer 2 weken hetzelfde ritme aan houd, is je lichaam er aan gewent en zal het zijn vruchten gaan afwerpen. Je zult een stuk beter slapen en minder moe en stressvol zijn.

Louis

Louis (administrator)

Oprichter en coach bijnierklachten.nl. Everingsdeskundige en nu full time levensgenieter

Geef een reactie

@All Right Reserved. Bijnierklachten.nl