Hoe voorkom je stress?

Coaching, Stress Management

Stress op je werk, stress over de kinderen of stress in je relatie, het zijn allemaal van die momenten waar we wel eens last van hebben en waar we ook lang wakker van kunnen liggen. Dat wakker liggen geeft echter nog meer tijd om na te denken over alle problemen en dus levert dit je alleen nog maar meer stress op. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je wel goed slaapt?

Een chronisch slaapgebrek

Ieder mens heeft ongeveer 7 tot 9 uur slaap per nacht nodig om goed uitgerust weer aan de slag te kunnen. Een tekort hier aan kan natuurlijk veroorzaakt worden door een te volle agenda, maar ook door slaapproblemen. Soms staan deze oorzaken zelfs met elkaar in verband. Je slaapt toch niet dus dan maar een vroege afspraak erbij plannen, je kent het wel. Maar een tekort aan slaap is niet alleen vervelend, het kan ook nog eens risico’s met zich mee brengen. Je kunt je minder goed concentreren tijdens je werk en in het verkeer. Een goede nachtrust is dus zeer belangrijk. Heb je echter problemen met slapen, bekijk onze volgende tips dan eens.

Geen zware hap

Veel mensen eten nog iets voor ze gaan slapen. Dit is niet al te gezond, maar als je het dan toch doet, neem dan geen zware hap. Neem ook zeker geen gefrituurd eten of een snack die scherp gekruid is. Je kunt hier letterlijk van wakker liggen omdat je lichaam het eten aan het verteren is.

Een slaapmutsje

Cafeïne en alcohol zijn niet echt slaapverwekkend. We weten allemaal dat koffie voor het slapen gaan niet echt rustgevend werkt, maar dit geld ook voor de cola en alle drankjes met alcohol. Maar ook dat kopje thee kun je beter laten staan, met uitzondering van de rooibos variant en de speciale nachtrust theesoorten. De laatste 4 tot 6 uur voor het slapen gaan kun je deze beter vermijden.

Eerst nog even plassen

Een volle blaas zorgt er voor dat je moeilijker in slaap komt, maar ook dat je snachts eerder wakker zult worden. Ga dus eerst even langs het toilet voor je jouw bed in duikt.

Lichaamsbeweging helpt

Lichaamsbeweging helpt tegen stress, angst en depressie. Maar heeft ook direct een positief effect op je slaap. Wanneer je savonds hebt gesport roept dit een diepere slaapfase op. Sporten vlak voor het slapen gaan is echter niet gewenst en kan averecht werken. Zorg dat er tussen het sporten en naar bed gaan minimaal 3 uur tussen zit.

Regelmaat is de sleutel

Regelmaat in je slaaptijden is zeer belangrijk. Je lichaam went er aan dat je elke avond om de zelfde tijd naar bed gaat en je zult merken dat je na een tijdje ook omstreeks de zelfde tijd wakker word. Een wekker is dan al bijna een overbodige luxe. Wanneer je ongeveer 2 weken hetzelfde ritme aan houd, is je lichaam er aan gewent en zal het zijn vruchten gaan afwerpen. Je zult een stuk beter slapen en minder moe en stressvol zijn.

 

Wie heeft er tegenwoordig er geen een meer? De smartphone. Dagelijks zitten we er op om te whatsappen, een spelletje te doen, onze email te checken of onze agenda. Je hele leven zit in het kleine apparaatje, maar wist je dat de smartphone ook voor heel veel stress kan leiden? Er bestaan zelfs smartphone verslavingen en relaties zijn er al op stuk gelopen. Voorkom de smartphone stress door deze op tijd te herkennen.

Curcumine met Vitamine D3 - 60 Capsules 500mg
Curcumine met Vitamine D3 - 60 Capsules 500mg
€14,95
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Een groeiend probleem

Je hebt vast wel eens je telefoon vergeten en kunt je waarschijnlijk prima herinneren hoe je jezelf toen voelde.

Alsof de wereld verging en je moest terug naar huis om hem op te halen. Pas op zulke momenten realiseer je jezelf pas dat de telefoon een verslaving aan het worden is. Regelmatig zie je ook tijdens het uitgaan of aan tafel de telefoon verschijnen. Dit kan veel stress veroorzaken bij een ander, die zich hier aan kan gaan zitten irriteren.

Herken de verslaving

Uit onderzoek is gebleken dat 10 tot 12% van de smartphone gebruikers verslaafd is aan zijn of haar telefoon. Symptomen hiervan zijn onder andere dat je de hele dag op je telefoon blijft kijken of je niets hebt gemist. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die snachts wakker worden en dan op hun telefoon gaan kijken of ze niets hebben gemist op facebook. Wanneer je vroegtijdig herkent en vooral erkent dat je niet zonder de smartphone kan functioneren, dan kun je ook op tijd hier iets aan doen en jezelf veel stress besparen.

Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
€23,16
Op voorraad. Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzenden.
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Straling

Ook is gebleken dat de straling die een smartphone afgeeft voor veel stress kan zorgen. De elektromagnetische straling wekt een stressreactie op in de cellen van ons lichaam. De staling wordt zelfs in verband gebracht met depressies en andere psychische aandoeningen, voornamelijk dus stress. Het telefoongebruik dus beperken is zeker geen onnodige luxe.

Wakker liggen

Social_Media_Slaap_problemen

Wanneer je savonds laat de telefoon nog gebruikt om even Facebook af te struinen, filmpjes te bekijken of te whatsappen, dan kan dit je zoveel, soms onbewuste stress, opleveren dat je er snachts wakker van kunt liggen.

De kans dat je iets ziet waar je over gaat liggen piekeren is namelijk groot. Denk maar aan dat berichtje op Facebook van die vriendin die op zoek is naar een nieuwe baan die ze maar niet vind, of dat WhatsApp gesprek met je moeder over haar gezondheid. Vermijd de laatste uren voor je naar bed gaat dus zo veel mogelijk het gebruik van je mobiel.

Wat te doen tegen smartphone stress

Wanneer je hebt ontdekt dat de smartphone je stress oplevert wil je dit natuurlijk verminderen of wel helemaal stoppen. Maar hoe kun je dit nu het beste doen? Probeer allereerst het gebruik van de telefoon te verminderen, zeker net voor het slapen gaan. Ten tweede leg de telefoon niet voor je neus neer. Je bent dan snel geneigd hem te pakken, zeker op momenten van verveling. Tot slot leg hem snachts in een andere kamer of buiten bereik. Je zult hem bij het wakker worden dan ook minder snel pakken.

We vinden het allemaal heel prettig om een complimentje te geven, maar wist je dat het zelf geven van complimenten tegen bijnieruitputting kan werken? Complimenten geven kan een effectief effect hebben om chronische spanning naar beneden te brengen, probeer het maar eens.

Eerste Hulp bij Stress en Vermoeidheid
Eerste Hulp bij Stress en Vermoeidheid
20 signalen om een burnout te herkennen, 51 tips om hem te voorkomen
Score 4.3 van 5 sterren.
€18,50
Op voorraad. Voor 23:59 besteld, morgen in huis
Klik om dit product op bol.com te bekijken

Nationale complimenten dag

In 2003 kwam de Nederlander Hans Poortvliet op het idee om een “nationale complimenten dag” in het leven te roepen. Een dag waarop we elkaar even laten merken dat we het waarderen wat een ander doet. Dat die opdracht maar weer mooi gelukt is, of dat het geschreven boek zo spannend is. Waardering verandert mensen. Wanneer je waardering krijgt geeft dit een rust en voldoening van binnen, een motivatie om door te gaan met hetgeen je bezig bent.

Waarom hebben complimenten dit effect op ons?

Wanneer wij een complimentje ontvangen beginnen onze hersenen een stofje aan te maken, genoemd dopamine. Dit stofje geeft ons het gevoel van blijdschap en genot. Wanneer je iets leuks doet of iets lekkers eet kan je lichaam dit stofje ook aan maken, of als we bijvoorbeeld verliefd zijn. Bovendien krijg je door het ontvangen van een complimentje waardering en waardering willen we allemaal. Het geeft ons het gevoeld dat we er mogen zijn en er bij horen. Een mens is nu eenmaal een roedeldier dus willen we allemaal ergens bij horen.

Het geheim van het geven

Tot zover wat complimentjes met je doen en waarom het zo fijn is om ze te krijgen. Maar waarom is het nu zo prettig om ze te geven en wat doet dit met je? Complimentjes geven is opbouwend. Leg je focus op het waarderen van andere en je zult opmerken hoeveel voldoening het jezelf geeft. Je bent niet meer zelfgericht bezig, maar bezig met het blij maken van andere om je heen. Maar de belangrijkste reden is omdat wat je geeft, je ook terug krijgt. Wanneer jij andere om je heen regelmatig van complimentjes voorziet, zullen zij dit, soms geheel ongemerkt, ook terug gaan doen. We hoeven niet uit te leggen wat complimentjes met je doen, maar je geeft dus niet alleen het fijne gevoel weg, je zult het ook weer terug ontvangen.

Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
Mattisson / Astaxanthine Complex met Resveratrol-, Druivenpiten Groene thee extract - 60 vcaps
€23,16
Op voorraad. Voor 16:00 uur besteld, morgen in huis
Gratis verzenden.
Klik om dit product bij bol.com te kopen

Stop met roddelen

Het tegenovergestelde van complimenten geven is natuurlijk het roddelen, dan wel niet achter iemands rug om praten. Stop hier mee. Laat ieder in zijn eigen waarde en wees alleen positief wanneer je over iemand praat. De persoon in kwestie zal dit zeker waarderen en ook hier geld weer dat je dit terug zal krijgen. Iemand die goed over jou praat daar praat jij toch niet slecht over? Strooi dus gerust met complimenten en maak jezelf er gelukkiger mee. Het scheelt je een heleboel stress in het dagelijks leven.

Louis

Louis (administrator)

Oprichter en coach bijnierklachten.nl. Everingsdeskundige en nu full time levensgenieter

Geef een reactie

@All Right Reserved. Bijnierklachten.nl