Voorkom smartphone stress

Coaching, Stress Management

Wie heeft er tegenwoordig er geen een meer? De smartphone. Dagelijks zitten we er op om te whatsappen, een spelletje te doen, onze email te checken of onze agenda. Je hele leven zit in het kleine apparaatje, maar wist je dat de smartphone ook voor heel veel stress kan leiden? Er bestaan zelfs smartphone verslavingen en relaties zijn er al op stuk gelopen. Voorkom de smartphone stress door deze op tijd te herkennen.

Een groeiend probleem

Je hebt vast wel eens je telefoon vergeten en kunt je waarschijnlijk prima herinneren hoe je jezelf toen voelde.

Alsof de wereld verging en je moest terug naar huis om hem op te halen. Pas op zulke momenten realiseer je jezelf pas dat de telefoon een verslaving aan het worden is. Regelmatig zie je ook tijdens het uitgaan of aan tafel de telefoon verschijnen. Dit kan veel stress veroorzaken bij een ander, die zich hier aan kan gaan zitten irriteren.

Herken de verslaving

Uit onderzoek is gebleken dat 10 tot 12% van de smartphone gebruikers verslaafd is aan zijn of haar telefoon. Symptomen hiervan zijn onder andere dat je de hele dag op je telefoon blijft kijken of je niets hebt gemist. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die snachts wakker worden en dan op hun telefoon gaan kijken of ze niets hebben gemist op facebook. Wanneer je vroegtijdig herkent en vooral erkent dat je niet zonder de smartphone kan functioneren, dan kun je ook op tijd hier iets aan doen en jezelf veel stress besparen.

Straling

Ook is gebleken dat de straling die een smartphone afgeeft voor veel stress kan zorgen. De elektromagnetische straling wekt een stressreactie op in de cellen van ons lichaam. De staling wordt zelfs in verband gebracht met depressies en andere psychische aandoeningen, voornamelijk dus stress. Het telefoongebruik dus beperken is zeker geen onnodige luxe.

Wakker liggen

Social_Media_Slaap_problemen

Wanneer je savonds laat de telefoon nog gebruikt om even Facebook af te struinen, filmpjes te bekijken of te whatsappen, dan kan dit je zoveel, soms onbewuste stress, opleveren dat je er snachts wakker van kunt liggen.

De kans dat je iets ziet waar je over gaat liggen piekeren is namelijk groot. Denk maar aan dat berichtje op Facebook van die vriendin die op zoek is naar een nieuwe baan die ze maar niet vind, of dat WhatsApp gesprek met je moeder over haar gezondheid. Vermijd de laatste uren voor je naar bed gaat dus zo veel mogelijk het gebruik van je mobiel.

Wat te doen tegen smartphone stress

Wanneer je hebt ontdekt dat de smartphone je stress oplevert wil je dit natuurlijk verminderen of wel helemaal stoppen. Maar hoe kun je dit nu het beste doen? Probeer allereerst het gebruik van de telefoon te verminderen, zeker net voor het slapen gaan. Ten tweede leg de telefoon niet voor je neus neer. Je bent dan snel geneigd hem te pakken, zeker op momenten van verveling. Tot slot leg hem snachts in een andere kamer of buiten bereik. Je zult hem bij het wakker worden dan ook minder snel pakken.

Louis

Louis (administrator)

Oprichter en coach bijnierklachten.nl. Everingsdeskundige en nu full time levensgenieter

Geef een reactie

@All Right Reserved. Bijnierklachten.nl